Tapahtumat 2017

Tuottavuusliitto ry:n syyskokous pidettiin Vaasassa 9. – 10.11.2017 ja samalla reissulla juhlittiin Pohjanmaan Tuottavuusyhdistyksen 70 vuotista taivalta.

Turkulaisia edustivat Ilkka Räisänen, Heikki Ripatti, Jarmo Lehtonen ja Anita Antikainen.

Syksyn kotimaan excursiokohde oli Tebul Oy, 28.11.2017 Liedossa.

Saimme miellyttävän vastaanoton yrityksessä ja innostavan esityksen yrityksen toiminnasta ja kierroksen tuotannossa.

Sääntömääräinen vaalikokous pidettiin keskiviikkona 25.10.2017 klo 18.30 alkaen Veritas Turun jalkapallostadionilla Olé restaurantissa.

Yhdistys palkitsi ansioituneita jäseniiään. Standaarin ja kunniakirjan saivat yhdistyksen puheenjohtaja Ilkka Räisäseltä ansioistaan: Keijo Selin, toimistaan yhdistyksen pitkäaikaisena koulutusvastaavana ja Markku Risku arvokkaasta ja aktiivisesta työstään varapuheenjohtajana.

Paikalla oli 19 jäsentä ja ennen kokouksen alkua kuulimme lääkintöneuvos Olli Wanteen  esityksen liikunnan vaikutuksesta vanhenemiseen.  Esityksen sisältö antoi paljon ajattelemisen aihetta, ei pelkästään vanhoille, vaan myös nuoremmille.

Kokous sujui loistavasti, samoin ruokailu ja keskusteluja käytiin taaskin innokkaasti.

Syksyn ulkomaan excursio 10. – 15.10.2017 Aberdeen Skotlanti
Teksti: Petri Eerola, Anita Antikainen
Kuvat: Petri Eerola, Anita Antikainen ja Jarmo Mamia

10.10.2017
Aamulla lensimme Amsterdamin kautta Aberdeeniin ja kentällä meitä olivat bussin lisäksi vastassa Jóhanna ja Atly Simpliciter-matkatoimistosta, sekä kaupunkikierroksemme oppaana toiminut Elma.
Em. matkatoimisto järjesti meille toiveidemme mukaisen matkan ohjelmineen.
Ensimmäiseksi kiersimme kaupunkia bussilla, sitten hieman kävelyä kalastajakylässä ja ruokailu Silver Darlingissa, jonka jälkeen jatkoimme kaupunkikierrosta tutustuen Duthie Parkiin ja siellä sijaitsevaan The David Welch Winter Gardeniin.
Kierros jatkui käynnillä Wardhousessa, jonka jälkeen jälkeen majoitumme Mercure Caledonian-hotelliin. Illalla kävimme syömässä hotellin lähellä sijainneessa Fusion-nimisessä ravintolassa.

11.10.2017
Aamiaisen jälkeen lähdimme bussilla kohti Peterheadia, jossa ensimmäinen yritysvierailukohteemme, Score Group Plc sijaitsi.

HSE- ja koulutuspäällikkö, Steven Wilson esitteli meille yrityksen toimintaa ja piti meille myös turvallisuuskoulutuksen.
Yritys toimii öljy-, kaasu-, ydinvoima- ja merenkulkuteollisuuden parissa tarjoten heille mm. venttiilien huoltoa ja korjauksia. Tutustuimme myös heidän turbiiniosastoonsa, joka koostui heidän purku-, kasaus- ja koekäyttöosastoistaan.
Varaosien toimitus tehtaalta tapahtuu jopa 30 min kuluessa tilauksesta.

Vierailun jälkeen siirryimme ruokailemaan Saplinbrae-nimiseen ravintolaan ja syötyämme suuntasimme kohti Turriffia ja seuraavaa vierailukohdettamme, ACE Winchesiä.
Kiersimme tehdasalueella tutustuen heidän tuotteisiinsa sekä valmistukseen/testaukseen. Vinssien myynnin lisäksi heillä on myös vinssien vuokrausta.
Tehdaskierroksen jälkeen henkilöstöpäällikkö, Valeria Cheyne (yksi omistajista) kertoi meille yrityksestä sekä heidän tekemistä projekteista.

Tämän jälkeen palasimme takaisin hotelliimme Aberdeeniin. Illallisella kävimme ravintolassa nimeltään Amarone.

12.10.2017
Aamupalan jälkeen oli vuorossa matkan kolmas yrityskohde, Shore Porter´s Society, joka toimii kuljetusalalle ja on yhtiömuodoltaan osuuskunta. Yritys on perustettu jo 1498 ja omistajia on kuusi, joista kolme olivat meille kertomassa toiminnastaan ja historiastaan. Aikojen saatossa heillä on ollut myös palokuntatoimintaa ja jopa hautaustoimisto.

Tämän jälkeen kävimme MUSA-ravintolassa syömässä. Ravintolaa ennen tiloissa oli toiminut kirkko ja banaanivarasto.

Lounaan jälkeen kävelimme Aberdeenin keskustassa olevaan Maritime Museumiin ja tutustuimme täälläkin öljynporaukseen.

Illallisen söimme Granite Parkissa.

13.10.2017
Tänään oli neljäs yrityskäynti ja kohteena oli Westhillin alueella sijaitseva Stewart Milne Group, joka valmistaa puutaloelementtejä. Tehdas toimittaa päivässä 30 taloon elementit työmaille. Kierroksen jälkeen siirryimme The Fourmile-nimiseen ravintolaan syömään.

Iltapäivällä oli vapaata ohjelmaa ja ostoksia ym. kaupungilla.

Illallinen syötiin Ardoe House-hotellissa, jossa myös ennen ruokailua maistelimme ginejä.

14.10.2017
Aamiaisen jälkeen siirryimme bussiin ja matkasimme viskitislaamolle nimeltään Glen Garioch Distillery. Teimme kierroksen viskitislaamossa ja sen museossa ja kierroksen jälkeen saimme lasillisen maistiaisia.

Lounaan söimme Milton Brasserie-ravintolassa, jonka jälkeen siirryimme Crathes Castleen, jonka puisto oli kaunis, samoin ympäröivä maisema. Linna toimii nykyisin kotimuseona.

Illallisen söimme thai-ravintolassa nimeltään Chaophraya. Ruoka oli hyvää, kuten aiemmissakin paikoissa. Juomissa oli pientä sekaannusta, kun oli tuotu jotain muuta kuin oli tilattu ja laskut olivat tämän vuoksi hieman pielessä. Selvittiin tästäkin.

15.10.2017
Skottilaisen aamiaisen ja huoneiden luovutuksen jälkeen lähdimme vielä meren rantaan kävelemään. Rannassa oli golf-kenttä, jota kiertelimme ja katselimme redillä olleita laivoja ja majakkaa.  Takaisin hotellille tultuamme söimme ja otimme matkatavarat ja suuntasimme bussilla lentokentälle ja kohti kotia.

Kevään VaSuTu:n järjestämä yrityskäynti Tuottavuusliiton jäsenyhdistyksille:
ALSO Finland Oy, perjantaina 21.4.2017 klo 12.00 alkaen
Osoite: Muuraintie 2, 33960 PIRKKALA

Vierailumme isäntänä toimi Varastopäällikkö Joni Viik.
ALSO Finland Oy on Suomen johtava IT- ja kulutuselektroniikan tukkuri.
He panostavat markkinoiden parhaisiin tuotemerkkeihin, sähköiseen kaupankäyntiin, pitkälle automatisoituihin varastopalveluihin sekä nopeaan kuljetuspalveluun. Lisäksi heillä on koneiden ensiasennusta, levyjen ja laitteiden tyhjennystä sekä konesali.

ALSO Finlandin Oy:n pääkonttori ja logistiikkakeskus sijaitsevat Tampereella ja Pirkkalassa. Pirkkalassa hallitilaa on 17000 m2 1. kerroksessa ja 4000 m2 2. kerroksessa. Muutto näihin uusiin tiloihin alensi logistiikkakustannuksia 40% ja energiakuluja ~75%.
Työntekijöitä on 180 + vuokrahenkilöitä 10-20, asiakkaita 2000 ja tuotenimikkeitä 13000.

Kokoushuoneessa kuulimme uuden eli nykyisen varastotilojen suunnittelu- ja valmistusprojektista. Pyrittiin automatisoimaan niin paljon kuin mahdollista mutta kuitenkin niin, ettei automatisointi hankaloita toimituksia. Niinpä määrällisesti pienien toimitusten ja kooltaan suurten kappaleiden toimitusten käsittely on osin manuaalista. Mielenkiintoista oli myös nähdä ehkä Suomen pisimmälle viety varastointautomaatti. Esittelyn jälkeen tutustuimme logistiikkakeskukseen.

Mukana oli 9 yhdistyksemme jäsentä. Matkan teimme kimppakyydeillä, samoin kuin edellisenäkin vuonna.

ALSO Finland Oy:n yritysvierailun jälkeen osallistuimme Tuottavuusliiton Kevätkokoukseen Plevnan Mallaskabinetissa ja ruokailimme Ravintola Plevnassa, Itäinenkatu 8, 33210 Tampere.

Kokouksen ja ruokailun jälkeen osa porukasta vieraili vielä Vakoilumuseossa ja Kehräsaaressa ennen kotiin lähtöä.

Kevään 2017 yrityskäynti:

Teleste Oyj, keskiviikkona 8.3.2017 klo 14.00 alkaen
Osoite: Telestenkatu 1, 20660 Littoinen

Vierailumme isäntänä toimi Lean Manager, Joel Rosenlöf.
Teleste Oyj on vuonna 1954 perustettu suomalainen teknologiakonserni, joka kehittää ja tarjoaa video- ja laajakaistateknologioita sekä niihin liittyviä laitteita ja palveluita. Tuotteita oli lähes 1500 erilaista, lisäksi ovat tarvittaessa muunneltavissa/päivitettävissä.
Kaikki suomen toiminnot oli keskitetty vuonna 2010 Littoisiin.
Henkilökuntaa oli vuonna 2015 1500 henkilöä, joista puolet Saksassa. R&D toimii Puolassa ja Suomessa. Toimistoja on yli 20 maassa.

Tuotannossa näimme, miten kullekin tuotteelle oli järjestetty omia tuotantosoluja, joissa työntekijöillä oli tietty vapaus organisoida työt. Täten vältyttiin turhilta joutokäynneiltä.
Tutustuimme visuaaliseen ohjaukseen ja kriittisen tiedon näkymisen tarpeellisuuteen. Lisäksi kuulimme, miten läpimenoaikaa oli pienennetty merkittävästi ja kuljetusetäisyyksiä lyhennetty tehtaalla eli osien logistiikkaan oli kiinnitetty erityisesti huomiota. Virtautettu tuotanto oli otettu käyttöön 2008.
Teleste Oyj järjestää sisäistä koulutusta henkilöstölleen ja henkilöstöstä oli muodostettu pooleja osaamisen suhteen, joita voitiin käyttää tarpeen mukaan eri paikoissa tuotantoa.

Mukana vierailulla oli 18 yhdistyksen jäsentä. Saimme ensin kuulla auditoriossa Telesten markkinointistrategiasta ja tuotannosta.

Sääntömääräinen tilinpäätöskokous pidettiin keskiviikkona 22.2.2017 Ravintola Oléssa Kupittaan Veritas Stadionilla

Paikalla oli 18 jäsentä. Tilinpäätöskokouksen asioiden lisäksi keskustelimme syksyn ulkomaan matkamme vierailukohteista Skotlannissa. Ennakkoilmoittautumisia matkalle olemme saaneet mukavasti.
Tulossa on myös Telesteen vierailu 8.3.2017, Alson vierailu ja Tuottavuusliiton kokous Tampereella 21.4.2017 sekä puhetta oli myös syksyn excursiokohteesta.

Ennen kokouksen alkua fil.maisteri, kouluttaja Anita Laine luennoi viestinnästä otsikolla, ”Hei, minulla on asiaa – miten saan viestini perille.”
Todella onnistunut aihe tähän päivään ja loistava esitys, koko porukka kuunteli keskittyneesti. Anita otti yleisönsä, kiitos!