Tapahtumat 2015

Sääntömääräinen vaalikokous pidettiin ke 28.10.2015 klo 18.30 alkaen Kupittaan Veritas jalkapallostadionin Olé ravintolassa.

Ennen kokouksen alkua Ilkka Räisänen kertoi matkastaan Luoteis-Venäjällä Sortavalan kautta Vienan Kemiin ja sieltä Muurmanskin kautta Petsamoon.

Kokouksessa paikalla oli taas paljon väkeä, kiitos

Syksyn excursiokohteet Kyrössä 28.10.2015 Hydoring Oy ja MV-Tuotteet Oy

Teksti ja kuvat myöhemmin.

VaSuTun syksyn 2015 ulkomaan excursiokohde Irlantiin 2. – 9. 10. 2015

Teksti: Anita Antikainen ja  Ilkka Räisänen
Kuvat: Anita Antikainen, Jarmo Lehtonen ja Ilkka Räisänen

Mukana matkalla oli 15 henkilöä.

Perjantai 2.10.2015

Klo 5.00 tavattiin Turussa lentokentällä ja kun kaikki olivat paikalla, siirryimme matkatavaroiden tiskille jättämisen ja passin/käsimatkatavaroiden tarkastuksen jälkeen odottamaan koneeseen pääsyä.

Lento AY230 Turusta Helsinkiin 0615 0650 lähti ajallaan ja sujui miellyttävästi naispuolisen lentokapteenin johdolla. Ryhmämme miesten ilmeet olivat näkemisen arvoisia, kun lentoemäntä kertoi kuulutuksessaan lentokapteenin nimen.

Klo 7.00 Helsingissä siirryimme terminaalin toiseen päähän odottamaan Dubliniin koneeseen menoa. Matka molempien terminaalien läpi on melko pitkä. Lentomme AY929 Helsinki Dublin 0800 0910 sujui mukavissa merkeissä. Koneessa oli pientä järjestelyä paikkojen suhteen, kun lentolippujen tulostuksessa kone oli arponut paikkoja huomioimatta matkustajien omaa tahtoa vierustoverista. Lentoreitti kulki Ruotsin, Norjan ja Englannin kautta Dubliniin.

Klo 9.30 oppaamme Tiina Walsh oli kentällä vastassa ryhmäämme ja siirryimme kävellen bussille. Bussi kuljetti meidät The Orchard Centre-farmille Co. Wiklowiin.

Opas kertoi matkalla Irlannin historiasta ja nykypäivästä sekä Irlantilaisten elämästä. Hän kertoi myös oman Irlannin historiansa ja että on asunut Turussa Härkämäessä lapsena.

Perillä tilan ravintolassa söimme sosekeittoa ja paikallista soodaleipää sekä täytettyjä kolmioleipiä, osa maisteli myös viskiä. Ruokailun jälkeen tapasimme isäntämme, tilanomistaja Joe Haydenin, joka esitteli tilan historiaa ja Baileys-viskin koostumusta.

Joe omistaa tilan yhdessä veljensä kanssa ja he kumpikin työskentelevät tilalla vaimoineen. Tilalla toimivat hotelli ja ravintola sekä tilalla järjestetään kokouksia ja erilaisia tapahtumia.

Esityksen jälkeen kiersimme katsomassa tilan pihalaitumella olleita lehmiä ja paria sonnia. Kävimme myös katsomassa lypsypaikkaa ja vasikoita. Tilan lehmät ovat marraskuuhun asti ulkona ja syövät tuoretta heinää, säilörehua ne saavat vain muutamana kuukautena vuodessa. Karja lasketaan takaisin laitumelle helmikuussa. Varsinaista talvea Irlannissa ei ole.

Klo 17.00 saavuimme Dublin Central Inn-hotelliin ja kirjauduimme sisään.

Klo 18.00 lähdimme etsimään ravintolaa Temple Barin alueelta. Eräs sisäänheittäjä tavoitti meidät pian ja niin löysimme itsemme italialaisesta ravintolasta nimeltä IL BACCARO. Ruoka oli syötävää ja ainoa miinus, joka on annettava ravintolalle, tulee yhteislaskutuksesta.

Lauantai 3.10.2015

Hotelliaamiaisen jälkeen klo 10.00 opas ja bussi olivat hotellin oven edessä odottamassa.

Teimme opastetun kaupunkikierroksen ja vierailimme Teeling Distelleryssä sekä Guinness Storehousessa. Tutustuimme viskin valmistukseen Teelingillä sekä maistelimme viskiä ja olutta. Guinnessin vanhasta panimosta oli tehty varsinainen turistipyydys kaikenlaisine härveleineen, näyttelyineen ja näköalabaareineen.

Klo 15.30 suuntasimme kohti ostoskatujen länsipuolista aluetta. Tällä kertaa ruokapaikaksi valikoitui oppaan ehdotuksesta ravintola nimeltään The Chuch. Ravintola oli vanha kirkko ja akustiikka sen mukainen, eli taustahäly häiritsevää. Olisimme kuulleet mielellämme myös kirkkomusiikkia, mutta sitä ei siellä esitetty. Joku turistiryhmä parvella esitti pienen laulunpätkän.

Täälläkin oli yhteislaskutus ryhmälle käytössä ja rahankeruun jälkeen puuttui laskun loppusummasta vielä euroja. Tarkistusten ja laskemisen jälkeen saimme rahat kasaan. .

Takaisin hotellille tullessamme pysähdyimme VAT house bar:ssa irishcoffee-/olut-lasillisilla.

Sunnuntai 4.10.2015

Aamiaisen jälkeen klo 10.00 tapasimme hotellin loungessa ja suunnitelimme yhteistä turistibussikierrosta kaupungilla. Päätimme, että ostamme kahden päivän liput hop in hop off-turistibussiin ja kierrellä sen kanssa kaupungilla eri kohteissa.

Liput ostimme vastaanotosta ja saimme ryhmänä vielä jonkin verran alennustakin.

Pysähdyimme Trinity Collegessa aikomuksenamme mennä katsomaan Book of Kells neljän evankeliumin kirjaa, joka on kirjoitettu joskus yli 1000 vuotta sitten. Tosin paikka oli kiinni ko. päivänä. Jatkoimme matkaa turistubussilla Viking Medieval alueelle. Kävimme viikinki- ja keskiaikanäyttelyssä sekä arkeologiaan liittyvässä näyttelyssä.

Näyttelystä siirryimme katettua siltaa pitkin Chirst Church Cathedraliin. Jouduimme hieman odottamaan kirkon ulkopuolella kirkonmenojen päättymistä ennen sisäänpääsyä. Kirkoissa kerätään sisäänpääsymaksu, jolla rahoitetaan toimintaa. Irlannissa ei ole kirkollisveroa kuten meillä Suomessa.

Kirkossa käynnin jälkeen menimme kahville lähellä sijainneeseen pieneen Rose’s cafeseen, jossa 12 hengen seurueelle järjestyi nopeasti paikat. Lepohetken jälkeen jatkoimme matkaa turistibussilla kierrosta kohti hotellia. Aikaa oli kulunut ja sen verran että, menimme syömään hotellin lähellä olevaan  kelttiravintolaan Le Bon Crubeen. Tällekin päivälle kertyi pituutta normaalin työpäivän verran. Mukavaa oli ja uutta opittiin.

Maanantai 5.10.2015

Aamiaisen jälkeen klo 10.00 jatkoimme turistibussikierrostamme sataman kautta uudelleen Trinity College Libraryyn katsomaan The Book of Cell’s- kirjaa ja kultaista harppua. Pohdimme kirjan aitoutta, mutta tuskin saimme kaikkia tyydyttävää vastausta aitoudesta koska esillä oli useampia sivuja/kirjoja.

Kirjastovierailun jälkeen pistäydyimme kahvilla/teellä RKR Restaurant Nassau Streetissä Kilkennyn myymälän toisessa kerroksessa. Sieltä kävelimme Oscar Wilden patsaalle. Puistokävelyn jälkeen hyppäsimme jälleen turistibussiin ja ajoimme Dublinin linnaan. Kierreltyämme linnassa ja puutarhassa oli vuorossa St Patrick’s Cathedral, joka oli todella vaikuttava ja kaunis kirkko käsin kirjailtuine istuintyynyineen. Kirkoissa käynneistä osa matkalaisista oli valmis tässä vaiheessa toteamaan, ettei joka päivä kirkkoja.
Tiedoksi: St. Patrick on Irlannin kansallispyhimys, jolla on nimeään kantava anglikaaninen katedraali Dublinissa, vaikka Irlanti on yleisesti ottaen katollinen maa.

Tämän jälkeen matkasimme turistibussilla Wellingtonin monumentille ja sieltä O’Connell Streetille bussin päätepysäkille. Täältä kävelimme postitoimiston kautta syömään Slattery’ Bariin. Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Laskukin saatiin maksettua enemmittä vaikeuksitta. Tällä kertaa jokaisella oli ilmeisesti hyvät muistiinpanot.

Tiistai 6.10.2015

Taas aamiaisen jälkeen klo 10.00 kokoonnuttiin hotellin loungeen suunnittelemaan päivän ohjelmaa. Tälle päivälle oli päätetty, että tehtäisiin junamatka Dublinin lahdelle. Opas oli suositellut meille Dart-junaa ja Conellyn asemaa.

Junamatkalle lähdimme kävellen hotellilta Conollyn asemalle. Asemalla tutkimme ystävällisen virkailijan avustuksella eri vaihtoehtoja reitistä/hinnoista. Päätimme ostaa päivälipun Dartiin ja matkata ensin pohjoisen kalastajakylään.

Howtiin päästyämme kävelemään satamalaituria/aallonmurtajaa pitkin majakalle. Kulkeminen oli lähinnä matelua katsellen näkymiä sekä veneitä satamassa. Tämän jälkeen osa ryhmästä lähti kiertämään 6 km reittiä rannan suuntaisesti vuoren rinteellä vähän rivakampaan tahtiin ja osa porukasta jäi kävelemään katuja ristiin rastiin rinteessä olevassa kylässä sitä hitaampaa tahtia. Kahden maissa soittelimme keskenämme kuulumiset ja sovittiin tapaamisesta Insomnia Coffee Companyn kahvilassa, jossa jo hitaampi porukka istuskeli nautiskellen tarjoilusta.

Klo 14.30 lähdimme junalla kohti etelässä sijaitsevaa Brayta. Muutama henkilö jäi junasta Conollyn asemalla ja muu joukko jatkoi Brayhin. Tutustuimme kävellen kaupunkiin. Uteliaat ihmiset ihmettelivät mistä me tulemme. Kun eräskin kuuli, että Suomesta, sanoi olleensa suomessa töissä. Hän myös laski leikkiä, että toivottavasti olemme lomalla töistämme ja toivoi ettemme käyttäisi alkoholia ja sitten naurut päälle.

Kävely oli saanut matkalaiset tässä vaiheessa nälkäisiksi ja ”pienen” neuvottelun jälkeen päätimme uskaltautua ruokailemaan kiinalaisessa ravintolassa nimeltä Kintai. Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Tarjoilija oli ripeä ja ystävällinen. Tilaukset ja laskut tulivat ”pariskunnittain”.  Ilkan sanoin: Laskujen jakamisen vaiva ja huvi jäi pois tällä kerralla.

Ruokailun jälkeen kävelimme rannan kautta juna-asemalle ja junalla matkasimme takaisin Dubliniin Conollyn asemalle.

Asemalta tulimme porukassa kävellen hotellille. Tosin osa jäi vielä etsimään matkalla lasillista.

Keskiviikko 7.10.2015

Aamiaisen jälkeen opas ja bussi hakivat meidät hotellin edestä klo 9.00 tutustumiskäynnille Keenan Machineryyn.

Perillä kuulimme huollon esimiehen selostuksen yrityksen historiasta ja tuotteiden käyttötarkoituksista ja hyödyistä. Konepaja oli myös palkittu ja tilalla on nykyisinkin karjaa. Tuotteet ovat saaneet alkunsa tilan omista tarpeista. Henkilökuntaa tehtaalla oli 120 tehtaan puolella ja suunnittelussa/toimistossa 60.

Klo 12.00 Keenanin jälkeen lähdimme bussilla kohti Killbeggan Distilleryä. Matkalla pysähdyimme ostamaan vähän välipalaa ja ruokailimme autossa.

Killbeggan Distilleryssä kävimme tutustumassa vanhoihin valmistuslaitteisiin ja maistelemassa viskiä. Kyläläiset olivat kunnostaneet vanhan panimon turistikohteeksi. Olimme puoli tuntia myöhässä sovitusta ajasta, mutta onneksi ehtivät ottaa meidät vastaan.

Klo 17.00 palattiin hotellille ja illaksi osa porukasta sopi menevänsä riverdance-esitykseen/syömään, osa porukasta teki ostoksia ja söi itsekseen kevyemmin.

Torstai 8.10.2015

Aamiaisen söimme hotellissa kuten aikaisemminkin. Yhdeksältä kokoonnuimme hotellin eteen ja lähdimme kävellen kohti Suomen Suurlähetystöä.

Meitä vastassa lähetystössä oli edustuston henkilökuntaa. Päällikön sijainen Kaisa Leidi sekä harjoittelija Lisa Advani huolehtivat meistä vierailun ajan kertoen lähetystön tehtävistä ja Irlannin asioista. Saimme täällä myös päiväkahvit/-teet.

Lähetystön vierailun jälkeen kävimme National Museum of Irelandissa katsomassa siellä esillä olleita näyttelyitä, jonka jälkeen kävelimme Jamesonille ostoksille ja viskiä tarvitsevat menivät hakemaan viskinsä.

Klo 18.00 menimme syömään hotellin lähellä olevaan ravintolaan, Le Bon Crubeen. Ilkka sanoi, ettei syö samassa ravintolassa matkoillaan kahta kertaa. Siis sisälle Celt bubiin (viereinen ovi), mutta emme päässeet sisälle kun tarjoilija pyysi menemään viereisestä ovesta sisälle ja selitti että siellä voivat ruokailla ryhmät. Se on heidän ravintolansa ja keittiö on sama molemmissa paikoissa. Pöytämme sijaitsi tällä kertaa eri salissa ja tarjoilija suostui erilliseen maksamiseen jos maksamme ostoksemme suoraan kassaan, joten tämä ei sotinut kenenkään periaatteita vastaan.

Perjantai 9.10.2015

Aamupala hotellissa. Kylmä vaihtoehto, siis ei ollut pekonia, makkaraa eikä kanamunaa, mutta kahvia ja teetä sai paahtoleivän ja soodaleivän kanssa.

Klo 7.30 bussi haki matkalaiset ja vei lentokentälle. Bussilta terminaaliin jouduttiin taas kävelemään, sama terminaalissa sisällä tuli käveltyä kohtuullisen paljon.

Klo 9.50 lennon AY930 Dublin – Helsinki 0950 1450 piti lähteä Helsinkiin, mutta oltiin reilusti myöhässä.  Saatiin jännittää jatkolentoa loppuun asti. Syytä myöhästymiseen ei kerrottu ja Helsingissä kone ajettiin suoraan huoltohallin eteen. Sitten odottelimme linja-autoa, joka vei meidät matkalaiset terminaaliin.

Klo 16.15 lento AY255 Helsinki – Turku 1615 1650 lähti ajallaan, mutta matkustajien piti mennä koneen etuosaan istumaan, jotta saatiin kaikki tarvittava rahti mukaan. Turussa saatiin jopa matkatavarat mukaan kotimatkalle, mutta laukkuja oli runnottu oikein kunnolla, joten osa tuliaisista oli hieman kärsineitä, noin niin kuin kiltisti sanottuna.

irlanti 2 irlanti 4 irlanti 5 irlanti 6 irlanti 7 irlanti 9 irlanti 10 irlanti 11 irlanti 12 irlanti 15 irlanti 16 irlanti 18 irlanti 20 irlanti 21 irlanti 22 irlanti 23 irlanti 24 irlanti 25 irlanti 27 irlanti 28 irlanti 29 irlanti 30 irlanti 32 irlanti 33 irlanti 34 irlanti 35 irlanti 36 irlanti 37 irlanti 38 irlanti 40 irlanti 41 irlanti 42

Tuottavuusliiton edustajakokous 23.4.2015 ja Valmet Automotive Oy, Uusikaupunki

Kuvat ja teksti: Anita Antikainen

Turku klo 11.00: Suurin osa porukastamme oli kokoontunut Kupittaalle tuulisessa ja aurinkoisessa säässä odottelemaan lähtöä Uuteenkaupunkiin. Paikalla oli yhteensä 14 henkilöä. Matkaan lähdettiin kolmella henkilöautolla Vehmaan kautta.

Neljä yhdistyksemme jäsenistä lähti matkaan Turun telakalta ja kaksi Pöytyältä. Eli kaiken kaikkiaan meitä oli yhteensä 20 henkilöä Varsinais-Suomen Tuottavuusyhdistys ry:stä. Tosin näistä kaksi edustivat myös Tuottavuusliiton hallitusta.

Uudessakaupungissa autotehtaan parkkipaikalla olimme kerrankin ajoissa. Vähitellen paikalle saapuivat myös Pohjanmaan Tuottavuusyhdistyksestä kuusi, Hämeen Tuottavuusyhdistyksestä kolme henkilöä, yksi heistäkin Tuottavuusliiton hallituksen jäsen sekä Tuottavuusliiton puheenjohtaja Lahdesta.

Valmet Automotive Oy, tehdasvierailu klo 13.00: Siirryimme sisälle näyttelyhalliin, jossa saimme aluksi tutustua autotehtaalla valmistettuihin autoihin. Täällä saimme kuvata ja kokeilla istuakin muutamassa autossa.

Kyllä kaikesta huomasi, että innostus ja kiinnostus oli suuri esillä olleita autoja kohtaan. Sanonta miehistä ikuisina poikina, pitää paikkaansa. Sain monta hyvää kuvaa todisteeksi tästä.

Vierailun isäntänä toiminut viestintäpäällikkö Mikael Mäki Kertoi tehtaan historiasta ja nykypäivästä esityksessään. Häneltä sai myös kysellä asioita jotka kiinnostivat meitä.

Valmet Automotive Oy: http://www.valmet-automotive.com/

Esityksestä poimittua:

Valmet Automotive tuottaa autoteollisuudelle suunnittelu- ja valmistuspalveluja, avoautojen kattojärjestelmiä sekä liiketoimintapalveluja. Heidän asiakkainaan on maailman suurimpia ja pienimpiä autoteollisuuden yrityksiä. He ovat Euroopan 2. suurin sopimusvalmistaja ja maailman 3. suurin avoautojen kattovalmistaja.

Yritys on perustettu 1968, työntekijöitä on 2300 ja kapasiteetti 100 000 autoa/vuosi.  Uudessakaupungissa 1700 henkilöä + alihankkijoilla 350 henkilöä. Uudessakaupungissa valmistui vuonna 2014 45 000 autoa.

1969 – 2013 autoja on valmistettu 1,1 miljoonaa, joista avoautoja oli 1/3. Vuoden 2001 jälkeen on valmistettu 1,2 milj. kattojärjestelmää.

Uudessakaupungissa on valmistettuja seuraavia automerkkejä: Saab, Chrysler-Talbot, Opel Calibra, Euro Samara, Porsche Boxster ja Cayman sekä sähköisiä ajoneuvoja: Fisker Karma, Think City ja Garia golf car. Tällä hetkellä valmistetaan A-sarjan Mercedes-Benz-autoja.

Edellä mainittujen asioiden jälkeen käytiin pääpiirteissään läpi autonvalmistus ja junareitti tehtaan layoutilla.

Tämän jälkeen siirryttiin tehtaalle ja junaan. Kierros kesti n. 25 minuuttia.

Palattiin takaisin näyttelytilaan ja koska osa porukastamme oli palaamassa tässä vaiheessa Turkuun, päätettiin luovuttaa syksyllä myönnetty Tuottavuusliiton kultainen ansiomerkki kunniakirjan kera Jarmo Mamialle. Ilkka Räisänen ojensi Jarmolle myös syntymäpäivälahjana askelmittarilla varustetut kävelysauvat.

Matkalla parkkipaikalle, Jarmo kertoi alustavasti jo järjestelleensä Timo Jalosen kanssa vuoden 2016 ulkomaan excursiota Meyerin telakalle Saksaan.

Tässä vaiheessa pääosa porukastamme sitten siirtyi kokoustamaan Hotelli Lännentiehen.

Tuottavuusliiton Edustajakokous, klo 15.00:

Kokousasiat käsiteltiin perinteisen sääntöjen määräämän kaavan mukaan. Puheenjohtajana toimi liiton puheenjohtaja Raimo Ojanen. Asialistalla oli toimintakertomusta vuodelta 2014, tilinpäätöstä, toiminnantarkastajien lausuntoa sekä jäsenmaksun suuruutta vuodelle 2016.

Ainoa asia, josta keskustelua syntyi, kuten aikaisemminkin, oli jäsenmaksun suuruus. Aikaisemmin liiton jäsenmaksun suuruutta oli yritetty turkulaisten toimesta tinkiä alaspäin siinä onnistumatta. Nyt Tuottavuusliiton hallitus olikin tehnyt yllättävän ehdotuksen. Pohjanmaan pojat eivät olleet uskoa korviaan, mutta jättivät kuitenkin ehdottamatta korotusta hallituksen ehdotukseen. Hyvä niin, ainakin meitä VaSuTu:ssa tämä päätös auttaa.

Tässä vaiheessa pidettiin pieni tauko kokouksien välillä ja VaSuTu piti hallituksensa kokouksen. Tämän kokouksen jälkeen Ilkka Räisänen antoi Heikki Rentolle yhdistyksen standaarin ja kunniakirjan. Vastaanotettuaan huomionosoituksen Heikki kertoi kiitospuheessaan urastaan. Tässä vaiheessa Ilkka Räisänen, VaSuTun puheenjohtaja sai Heikiltä lupauksen syksyn kokoukseemme esitelmän pitäjäksi aiheena Heikki Amerikassa.

Kokouksia jatkettiin klo 16.30, nyt vuorossa oli puheenjohtajatapaaminen.

Raimo Ojanen esitteli tuottavuuden tikapuita ja tuottavuustyökaluja tarkemmin. Tällä on tarkoitus kerätä jäsenistön koulutus- ym. materiaalia talteen kaikkien yhdistysten käytettäväksi koulutuksissaan.

Kokousten jälkeen n. 18.00: Söimme grillipihviä/paistettua merilohta ja jälkiruuaksi vaniljajäätelöä kinuskikastikkeella. Emme poikenneet nytkään tilauksissa/toimituksissa, kaikki sujui yhtä sekavati kuten ennenkin. Ilmeisesti vaihtoehtoja oli liikaa.

Kiitos Maija Tuomiselle Hotelli Lännentiehen järjestelyjen onnistumisesta ja kärsivällisyydestä ison porukkamme kanssa. http://www.lannentie.fi/

kuva 1 kuva 2 kuva 3 kuva 4 kuva 5 kuva 6 kuva 7 kuva 8 kuva 9 kuva 10 kuva 11 kuva 12 kuva 13 kuva 14 kuva 15

Kevään 2015 Excursio Turun Seudun Vesi Oy:ön torstaina 19.3.2015

Teksti: Ilkka Räisänen ja Anita Antikainen
Kuvat: Anita Antikainen

VaSuTun 2015 kevään ensimmäinen excursiokohde oli Turun Seudun Vesi Oy Virttaankankaalla.
Yrityksestä voi lukea:  http://www.turunseudunvesi.fi/
Esittelijänä kierroksellamme toimi tuotantopäällikkö, hydrogeologi Osmo Puurunen.
Turusta Kupittaalta ensimmäiset vierailulle osallistujat lähtivät Nissilän Keijon autossa klo 11.30 ja Tampereentien pysäkiltä loput otettiin kyytiin klo 11.40. Olimme sopineet tapaavamme Puurusen ja loput vierailulle tulevat henkilöt Alastaron moottoriradan portilla klo 13.00.
Retkeemme osallistui seitsemän henkilöä.
Puurunen kertoi yrityksestä, sen historiasta ja prosessista. Hän kertoi veden alkuperästä ja esikäsittelystä Huittisissa. Ainakin kirjoittajalle tuli yllätyksenä se, että tämä ei ollutkaan uusi asia. Aikaa oli kulut paljon, että ollaan tässä pisteessä. Hanke oli aloitettu jo 1970 luvulla vähän eri muodossa.
Kuulimme myös, että vettä juoksutetaan Saramäen kalliosäiliöön 1200mm putkessa ja sieltä Turun, Raision ja Naantalin asukkaille, myös Merimasku ja Rymättylä saavat vetensä täältä.
Laakkarin kalliosäiliöön vettä juoksutetaan 600mm putkessa ja sieltä Liedon, Kaarinan ja Mustavuoren säiliön kautta Piikkiön, Paimion ja Tennbyn vesitornin kautta Paraisten asukkaiden käytettäväksi. 1200mm ja 600mm linjat lähtevät erillään jo puhdasvesisäiliöltä veden saannin turvaamiseksi. Veden kuluttajia em. alueilla on n. 300 000.
Tutustuimme imeytysaltaisiin (4 kpl), joista suurimmassa imeytettiin 400 m3 tunnissa. Imeytysaltaita alueella on kaikkiaan 19 kpl ja pohjavesikaivoja alueella on 12 kpl, joista vesi pumpataan puhdasvesisäiliöön ja siitä edelleen siirtovesilinjoja pitkin kuluttajille. Kävimme raakavesisäiliön jälkeisessä pumppaamossa, josta vesi lähti imeytysaltaisiin ja puhdasvesisäiliön pumppaamossa, johon vesi tuli imeytysalueelta ja josta 1200mm ja 600mm putket lähtivät. Kaikki oli siistiä ja vakuutuimme siltä, että alan miehet ja naiset osaavat hommansa.
Vesimäärät olivat niin isoja ja puheessa vilisivät sanat raakavesi, pohjavesi ym. Kannattaa lukea Turun Seudun Vesi Oy:n sivulta netistä, yllä osoite.

vesi 1 vesi 3 vesi 2 vesi 5 vesi 6 vesi 7 vesi 8

Sääntömääräinen tilinpäätöskokous pidettiin ke 25.2.2015 klo 18.30 alkaen Kupittaan Veritas jalkapallostadionin Olé ravintolassa.

Ennen kokouksen alkua Jarmo Lehtonen kertoi kuinka hän hankki veneen ulkomailta ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon tällaisessa hankinnassa ja veneen tuonnissa Suomeen.

Paikalla oli 17 jäsentä. Kokous meni totutun kaavan mukaan, eli Ilkka Räisänen esitti toimintakertomuksen ja Eila Viinamäki tilinpäätöksen ja toiminnantarkastajien lausunnon. Hallitukselle myönnettiin vastuuvapaus yksimielisesti. Kokouksen jälkeen keskusteltiin vuoden 2015 excursioista ja syksyn ulkomaan matkasta Irlannin Dubliniin.

Jarmo Lehtoselle luovutettiin yhdistyksen standaari.

WP_20150225_18_42_10_Pro

Katsottiin myös Anitan Antikaisen tekemiä kuvakirjoja matkakertomuksineen aikaisemmista yhteisistä ulkomaan matkoista ja tämän jälkeen nautimme illallista. Kiitos kaikille, mukavaa oli.

Huom. Kirjojen sähköistä tai paperista versiota voi tilata/kysellä Anitalta.