Tapahtumat 2013

Huiskula Oy:ssä tutustumiskäynnillä 6.11.2013

Puutarhakin elää nykyajassa, siisti, tilava ja automatiota hyödyntävä. Heidän sivuillaan löytyy paljon hyödyllistä tietoa kukkien kasvatukseen, kannattaa katsoa osoitteesta  www.huiskula.fi

TuottavuusSeminaari Vaasassa 10-11.10.2013

Sääntömääräinen vaalikokous pidettiin Verits stadionin restaurant Ólessa 30.10.2013, klo 18.30

Ennen tilaisuutta, Seppo Auranen piti esitelmän liittyen omaan harrastukseensa ja sen aloittamisen perusteista sekä esille tulleista asioista menetelmämiehen näkökulmasta .

Paikalla oli 16 jäsentä. Aikaisempi hallitus valittiin jatkoon, lisäksi puheenjohtaja Ilkka Räisäselle annettiin tilaisuudessa matkojen järjestämiseen liittyen väliaikainen työtodistus. Ilkka oli todistuksesta selvästi otettu. Kiitos kaikille Berliinin matkaan osallistuneille, jotka antoivat puheissaan vinkkejä todistuksen siltöön.

Myös jäsenistön mielipide on nyt otettu varmistettuna huomioon, säännöissä mainittujen kokousten määrä tullaan pitämään jatkossakin kahtena/vuosi.

Varsinais-Suomen Tuottavuusyhdistyksen matka Berliiniin 2 – 6.10.2013

Teksti: Ilkka Räisänen ja Anita Antikainen

Kuvat: Anita Antikainen

2.10.201, keskiviikko, klo 7:25 lähtö Turusta
Kaikki matkalaiset olivat ajoissa paikalla ja jotkut nauttivat aamukahvit koneeseen pääsyä odotellessa. Tunnelma oli iloinen ja odottava.

Klo 9:20, koneen vaihto Rigassa

Klo 10:15 saapuminen Berliiniin
Lennot menivät hyvin ja löytyihän se lähtöporttikin siellä Rigassa lopulta ja kaikki pääsivät koneeseen.
Wilfried Gradhandt Saksa-Suomi-seuran edustaja, joka oli auttanut meitä yrityskäyntien järjestelyissä tuli meitä vastaan Tegelin kentälle ja oli hankkinut meille käyttöömme kolme taksia. Taksien odottelu oli hieman hankalaa, kun odottelu tapahtui yleisellä tolpalla. Isona joukkona häiritsimme ilmeisesti muita taksikuskeja.

Klo 12:00 Käynti jätevoimalaitoksella
Lähdimme kolmen taksin voimin jätteenpolttolaitokselle. Yksi takseista teki ylimääräisen kierrosta kaupungilla ja saapui perille hieman myöhemmin. Pienen odottelun jälkeen siirryimme neuvottelutiloihin seuraamaan polttolaitoksen edustajan esittelyä heidän toiminnastaan.

Ilkka suomensi ansiokkaasti esityksen ja käänsi saksaksi myös kysymyksemme.
Esityksen jälkeen teimme kierroksen yrityksen tiloissa maanpinnasta aina 25 metrin korkeuteen asti. Ylhäällä oli prosessin ohjaushuone ja siellä työskennellyt henkilö ohjasi suurta hämähäkkimäistä kouraa joystickillä ja siirteli sillä jätteitä tarkastellen jätteen laatua ja pitäen kasat ilmavina sekä sekoitti eri alueilta tulevat jätteet, jotta palaminen olisi mahdollisimman tasaista.
Näimme kuinka jätteitä käsiteltiin ennen polttoa. Lisäksi kiersimme alueella katsomassa mm. lajittelua.
Kierros kesti noin 1,5 tuntia ja sen jälkeen lähdimme kohti bussipysäkkiä kävellen.
Oppaamme Willfried tuntui olevan oikea Suomi-fani koska kuului Saksa-Suomi seuraan.

Klo 16:00 majoittuminen hotelliin
Jätteenpolttolaitokselta siirryimme SORAT Hotel Ambassadoriin bussilla ja maan-alaisella. Kiva kokemus ja jo tässä vaiheessa selvisi, että Ilkka oli paneutunut asiaan eikä ollut ensimmäistä kertaa asialla.

Klo 18:00 lähtö yhteiselle illalliselle
Kävimme syömässä 100 vuotta vanhassa ravintolassa (Bub) nimeltään Alt-Berliner Biersalon. Kiva paikka, jossa ruoka oli hyvää. Ruuan tilaaminen oli hieman arvailun varassa, varsinkin jos halusi syödä tietynlaista ruokaa, mutta saksalaisen makkaran tilaajat olivat tyytyväisiä, samoin taisi olla juomien kohdalla. Olutta tuli suomalaisesta
näkökulmasta katsoen iso annos. Tänne reissu tehtiin kävellen.

3.10.2013, torstai
Tänään oli Saksojen yhdistymispäivä ja ihmisillä yleisesti vapaata sekä kaupat pääsääntöisesti kiinni. Aamiainen syötiin hotellissa.

Klo 9:00 Oli sovittu alakertaan tapaaminen ja lähtö kaupunkikierrokselle Berliner City Tourin bussilla, jossa oli englanninkielinen selostus. Ilkka oli hankkinut meille kaupunkikierrokselle päiväliput ja ensimmäinen kierros tehtiinkin yhdessä ja sovittiin paikka, jonne pääsee samalla autolla illalla syömään. Kierroksen jälkeen porukka hajaantui kuka minnekin.

Klo 18:00 illallinen
München Hofbräuhaus in Berliini sijaitsi vanhan Itä-Berliinin alueella. Paikka oli valtava ja siellä oli orkesteri esittämässä saksalaisia juomalauluja.
Porukka lauloi ja heilui mukana. Ruokaa tilattiin taas pitkällisen ruokalistan tutkiskelun jälkeen. Kun tarjoilijat toivat ruuan, sitten mietittiinkin että kuka oli ottanut ja mitä.

Sian potkat (n. 1 kg/kpl) syötiin ja kaljat juotiin. Laskukin saatiin maksettua enemmittä sekoiluitta. Hauskaa oli.
Tulimme metrolla hotellille. Osa porukasta lähti vielä hotellia vastapäiseen Berlinehen City-bubiin jatkoille, osa meni kiltisti nukkumaan.

4.10.2013, perjantai
Aamiainen hotellissa ja kokoontuminen hotellin aulaan klo 9:00. Aulasta lähdimme sitten Spandauhun metrolla ja loppumatka kävellen kohti yritystä joka korjasi patsaita osittain palossa ja sodan aikaisissa pommituksissa tuhoutuneeseen linnaan.
Tämän jälkeen menimme bussilla Martin Böckin isännöimään kyläsepän pajaan Berlin-Neuköllnissä, jossa hän meille esitteli talon historiaa sekä teki muistoksi pari naulaa ja solmu-avaimenperän.

Klo 16:00 päivällinen

Neuköllnissä ravintolan toisen kerroksen kokoushuoneessa, Villa Rixdorfissa ruoka oli kauniisti laitettu esille ja hyvää.
Ruokailun jälkeen suuntasimme hotellille metrolla.

5.10.2013, lauantai
Aamiainen hotellissa ja kokoontuminen aulaan klo 11:15.
Tämän päivän ohjelmassa oli käynti amerikkalaisten ja englantilaisten kuunteluasemalla. Oppaana kierroksella oli entinen amerikkalainen sotilas, joka oli palvellut kyseisellä asemalla 80-luvulla.
Kuunteluasemalla oli paljon vierailijoita ja se on ymmärrettävistä syistä aika ränsistynyt. Paikka toimii vapaaehtoisvoimin ja siellä olivat myös graffititaiteilijat saaneet itselleen työtilaa.

Grunewaldissa ruokailimme miellyttävässä ravintolassa, Tiergarten cheune, hyvää ruokaa syöden. Tosin alussa henkilökunta ei ollut kovinkaan iloinen koska ryhmämme myöhästyi sovitusta ruokailun aloitusajankohdasta puolitoista tuntia ja sinne oli tulossa hääseurue puolentoista tunnin sisällä saapumisestamme.
Ruokailun jälkeen menimme junalla muurille (Berliner Mauer/east Side Gallery) tutustumaan niihin maalattuihin graffiteihin.
Muurilla kävelyn jälkeen menimme kahville Pirates Berliiniin ja sieltä hotellille metrolla. Matkalla ihailimme myös valotaidetta sillalla.

6.10.2013, sunnuntai
Aamiainen hotellissa ja lähtö Spandauhun tutustumaan Spandaun panimoon ja maistamaan olutta.

Saavuttuamme metrolla Spandauhin meillä oli tunnin verran aikaa keirrellä vanhassa kaupungissa ja käydä kahvilla Konditorel Festerissä. .

Spandaun panimolla menimme klo 13:00. Esittelijä tunsi alansa ja historiaa, hän esitteli panimoa englanniksi. Panimossa tehtiin tuoreolutta pari kertaa viikossa ja se myytiin panimon omassa ravintolassa.

Osa panimosta oli ravintolana, jossa oli ihmisiä jopa sunnuntaina puolen päivän aikaan.
Ruokailemassa kävimme vanhassa kaupungissa ravintolassa ja tälläkin kertaa pienen sähläilyn jälkeen saimme omat tilaamamme annokset juomineen eteemme. Hyvää oli nytkin.

Klo 16:30 saapuminen Berliinin lentokentälle linja-autolla

Oikean terminaalin löytäminen kesti hetken, mutta sen jälkeen kaikki sujuikin taas hyvin.

Klo 19:15 lähtö Berliinistä
Kaikki muut olivat paikalla, paitsi Seppo ja Maritta. He palasivat kotiin seuraavana keskiviikkona.

Kevään excursiokohteet: 13.3.2013 Tekstiilipalveluyritys Lindström ja Sandvik Mining and Construction, joka valmistaa kuljetus- ja lastauskoneita Turussa.

Sääntömääräinen Tilinpäätöskokous 27.2.2013 Óle Restaurant.

Tilaisuudessa oli väkeä ennätysmäärin sekä Olavi Hongiston esitys ennen varsinaista kokousta Marokon matkasta asuntoautolla oli mielenkiintoinen ja keskustelua herättävä.

Kokous sujui nopeasti ja keskustelu jatkui ruokailun merkeissä. Hauskaa oli.