Tapahtumat 2012

Syksyn kotimaan yritysvierailu tehtiin keskiviikkona 7.11.2012 Vema Lift Oy:öön Kaarinassa, Tuulissuolla ja Voivalassa

Yrityksen sivut osoitteessa: www.vema.fi

Tekstija kuvat: Anita Antikainen

Vierailu kiinnosti kovasti ja vierailuun osallistui 20 henkilöä. Tehtaanjohtaja esitteli tuotantoa ja toimintaa  ja porukka kuunteli mielenkiinnolla.

Kovasti paloautot saivat huomiota osakseen ja maat, joihin autot olivat lähdössä. Viennin osuus tuotannosta oli 90 % ja yritys oli perustettu 1988.

Toimitilat olivat hyvin järjestyksessä ja siistit, joka kiinnitti huomiotamme erityisesti. Henkilökunta tuntui pitävän työstään. Yrityksessä oli otettu käyttöön tuotannonohjaus, johon oli liitetty myös materiaalinhallinta. Keskustelimme myös kolmeen eri paikkaan sijoitetusta yrityksestä ja sen tuomista ongelmista käytännössä.

Varsinais-Suomen Tuottavuusyhdistyksen matka Barcelonaan

24.9. – 28.9./1.10.2012

Tekstit: Anita Antikainen ja Ilkka Räisänen

Kuvat: Anita Antikainen ja Jarmo Lehtonen

24.09.2012, maanantai:

Lento Turku – Girona FR3129 21:05 – 23:55. Lento meni hyvin ja porukkaa oli kone lähes täynnä. Perille tulimme ajallaan.

Espaniassa käytönnön järjestelyt hoiti Viandantten Ulla Lipasti.

Siirtyminen Gironan lentokentältä Barcelonaan hotellille tehtiin bussilla.

Kuljettajan piti olla vastassa ryhmäämme lentokentän tuloaulassa kyltteineen, ei näkynyt. Aikamme odoteltuamme Ilkka lähti etsiskelemään ulkoa ja sieltähän bussi ja kuski löytyivätkin. Tavarat pakattiin autoon ja suunta kohti hotellia.

Matka oli vauhdikas (jopa 130 km/h) ja kesti noin puolitoista tuntia. Matkan pituus oli 100 km. Pimeässä ei kovin paljoa nähnyt, mutta saimme huomata kaistoja tiellä olevan enemmän kuin Suomessa ja ne olivat meidän kaistojamme kapeammat. Liikenne muuten oli selkeä ja helposti omaksuttavissa. Tietulleja taisi olla n. 20 km:n välein ja myöhemmin kuulimme oppaalta, että maksoi n. 4 €/paikka. Osa oli automaattisia ja osassa maksettiin kortilla itse ja joissakin oli ihminen ottamassa maksun.

Majoituimme Hotel Marketiin (***, Comte Borrell, 68, 08015Barcelona) yöllä. Lähes kaikilla oli tarvittava sisäänkirjautumiskaavake valmiiksi täytettynä ja huoneiden jako kävi nopeasti. Aula oli miellyttävän oloinen ja aamiaispaikkakin näkyi suoraan edessämme, joten mitään epäselvää ei ollut. Henkilökunta oli asiallista ja valmis pyydettäessä auttamaan. Pullovettä oli aulassa koko ajan tarjolla ja omenia niitä tarvitseville. Ei muuta kuin huoneeseen nukkumaan. Hissi oli hidas, mutta rappusia pitkin pääsi nopeasti ylös. Huone oli tilava ja japanilaistyylinen.

25.09.2012, tiistai:

Aamiaistarjoilu oli päivittäin hotellissa klo 07:30 – 11:00. Oli munakasta, pekonia, kinkkua, juustoa ja erilaisia leipiä. Kahvia, teetä ja erilaisia mehuja sekä muroja lisukkeineen. Tarjoilijat toivat lisää sitä mukaa kun tarvetta oli.

Klo 10:00 lähdimme opastetulle kaupunkikiertoajelulle ja oppaanamme toimi Erkki Gerovoi Viandantesta. Hän kertoi Barcelonan historiasta ja nähtävyyksistä. Kuljetus tapahtui Europullmanin autolla. Tällä kertaa ajelimme hieman rauhallisemmin, mutta vieläkin kaistat tuntuivat kapeilta ja liikenne vilkkaalta. Moottoripyöriä, skoottereita ja mopoja on todella paljon liikenteessä. Kuskit ajelevat autojen välissä puikkelehtien ja kaikilla oli kypärät päässä, mutta muu asustus pukuja kravatteineen ja naisilla hameet, shortsit ja korkkarit. Ei siis ihan täällä Suomessa totuttuja coretexeja. Lämmintä ja aurinkoista oli.

Kiertoajelun lopuksi klo 13:00 – 14:00  vierailimme Roca Barcelona Gallery:ssa (osoite: Joan Güell 211-213, 08028 Barcelona) katsomassa kylpyhuonekalusteita ja tutustumassa heidän toimintaansa.

Kalusteita oli suunnitellut joukko tunnettuja designereita, kuten muotimaailmasta paremmin tunnettu Armani. Tutustuimme ympäristöystävälliseen WC-istuimen ja lavuaarin yhdistelmään sekä hiljaisiin WC-istuimien kansiin.

www.rocabarcelonagallery.com

Hotellille palasimme klo 15.00. Porukka hajaantui ja lähti viettämään paikalliseen tapaan siestaa, eli syömään lounasta. Myös kiertely kaupungilla ja ostoksien teko kuului päivän ohjelmaan.

Illalla kävimme sitten yhdessä illallisella Restaurante Basilicossa (Avinguda del Paral·lel, 142, 08015 Barcelona, CT, Espanja) Täytyy todeta, että Cataloniassa syödään liha raaempana kuin meillä täällä Suomessa. Espanjassa kannattaakin pyytää liha kypäksi paistettuna, niin silloin saa mediumin suomalaiseen makuun.

www.restaurant-basilico.com

26.09.2012, keskiviikko:

Aamiainen ja sitten taas bussiin.

Klo 09:00 lähdimme viinitilavierailulle Penedesin viinialueelle oppaanamme Erkki Gerovoi ja kuljettajanamme taas Europullman. Matkaa Barcelonasta viinitilalle oli n. 60 km.

Viinitila oli PARES BALTA – GRATAVINUM –  DOMINO ROMANO (Masia Can Balta s/n, 08796 Pacs del Penedès (Barcelona))

Tilalla tehtiin opastettu kierros ensin viiniköynnösten luona, ja sen jälkeen kävimme läpi valmistusta ja kellarissa katsomassa viinien kehittymistä. Oppaanamme oli nuori nainen, Vanessa, joka oli hyvin innostunut ja omistautunut asialleen. Kierroksen jälkeen siirryimme maistelemaan viinejä ja syömään tapaksia. Viinit ja tapakset olivat hyviä ja niitä oli riittävästi. Cava tuntui olevan todella hyvää ja sitä päätettiin juoda loppureissun ajan kaikissa tilaisuuksissa. Sitä löytyy myös Suomen Alkosta. Paluu Barcelonaan hotellille klo 14.00 aikoihin.

Taas porukka hajaantui mikä minnekin siestaa viettämään. Pikkuisen sadetta, mutta kohtuullisen lämmintä.

Illaksi sovittiin yhteislähtö hotellin ovelta klo 19.30. Menimme jalkaisin Restaurante Gran Café:en (Carrer d’Avinyó, 9, 08002 Barcelona) ja siellä meille oli varattu pöytä klo 20.30 illalliselle.

www.restaurantelgrancafe.com/

27.09.2012, torstai:

Aamiainen kuten muinakin aamuina ja sitten matkan ammatilliselle osuudelle. Lähdimme Europullmanin bussilla ja Erkki Gerovoin opastuksella klo 9.00 Terrassan kaupunkiin. Kaupunki on 34 km:n päässä Barcelonasta.

Klo 10.00 saavuimme  alternativa 3:en (Cra Castellar 526). Täällä esittelijät kertoivat meille toiminnastaan ja tuotteistaan. Esityksen jälkeen tutustuimme heidän varastoonsa ja kahvipaahtimoon. He toimittavat reilunkaupan tuotteita.

www.alternativa3.com

Terrassan kaupungin edustaja oli saapunut myös paikalle. Kaupungilla on tavoitteena edistää kaupungin matkailua ja nimenomaan yritysmatkailua.

Klo 11:30 siirryimme bussilla Teixidors-nimiseen osuuskuntaan (Carrer Mas Adei 65). Yrityksen tuotteita ovat luonnonmateriaaleista tehdyt kodin tekstiilit ja huivit. Yritys työllistää vammaisia toiminnassaan. Kiersimme tuotantotiloja ja katsoimme miten tuotteet kudottiin, pestiin, kuivattiin ja prässättiin sekä pakattiin. Kyllä oli eroa kangaspuista irrotetun  ja pakkaukseen laitetun tuotteen välillä. Kutomossa ihmiset olivat iloisia ja kaikkia puhuteltiin etunimeltä. Espanjassa yleensäkin puhutellaan aina henkilöitä nimeltä.

Tämän kierroksen jälkeen kävimme vielä heidän keskustassa sijaitsevassa outlet-myymälässään ostoksilla – tietysti kävellen.

www.teixidors.com

Klo 13:30 saavuimme takaisin Barcelonaan hotellille. Ohjelmassa tänäänkin oli siestan vietto ja kuljeskelua kaupungilla.

Osa porukasta lähti katselemaan Fundació Joan Miró-museota, osa Poble Espanyal eli museokylää, jossa on rakennuksia eri puolelta Espaniaa, osa L’Aquàriumia ja osa Sagrada Familiaa.

Illallinen hotellin hotellin omassa ravintolassa. Hauskaa oli taaskin ja lasku onnistuttiin jakamaan tälläkin kerralla kaikkia tyydyttävällä tavalla.

28.09.2012, perjantai:

Osalla porukasta oli kotiinlähtöpäivä.

Aamiainen hotellilla ja kaupungilla kävelyä ja ostoksien tekoa.

Klo 12:30 oli kuljetus tilattu Gironan lentokentälle, mutta autoa eikä kuskia näkynyt. Pientä vesisadetta, mutta ei mitään kylmää.

Autossa oli ilmeisesti ongelmia, ja korvaava kuljetus tuli paikalle noin 30 min myöhässä. Alkoi olla epäileväinen olo ehtimisestä ajoissa kentälle ennen tiedon saantia tilanteesta.

Grupdeu oli tiedottanut ongelmasta puhelimitse Ulla Lipastille klo 12:13 ja saman tien Ulla oli soittanut hotelliin, jossa respan ystävällinen henkilokunta oli luvannut heti kertoa ulkona odottavalle ryhmällemme tilanteesta.

Kun viimein olimme päässeet autoon tavaroinemme ja ajaneet jonkin matkaa, niin näytti siltä että olisimme jumissa ruuhkassa. Ei ollut ruuhka, vaan kolari.

Tämän jälkeen matka jatkui hyvin kentälle asti. Kuljettaja ajoi rauhallisemmin kuin tulomatkan kuski.

Kentällä olimme riittävän ajoissa, mutta lento tunnin myöhässä joidenkin ongelmien vuoksi. Odottelimme koneessa lähtöä.

Lento Girona – Turku FR3128 klo 15:45 – 20:40. Turussa sitten kotiin kuka mitenkin.

Osa porukasta jäi vielä viettämään viikonloppua Barcelonaan.

Perjantaina kävimme tutustumassa Gaudin suunnittelemaan Sagrada Familian keskeneräiseen katetraaliin. Se tuskin koskaan valmistuukaan. Sillä onhan keskeneräinen kirkko hyvä rahankeräyskohde.

Kuitenkin Sagrada Familian ennustetaan valmistuvan vuonna 2026, tällöin Antoni Gaudin kuolemasta tulee kuluneeksi 100 vuotta  ja siksi vuosi olisi hyvä basilikan valmistumisvuosi.

Kirkolta jatkoimme maanalaisella satamassa sijaitsevaan meriakvaarioon. Siellä oli nähtävänä jos minkänäköisiä suuria ja pieniä kaloja. Sataman tuntumassa kävimme porukalla syömässä. Paluumatkalla hotelliin kävimme vielä katsomassa Gotilaista kortelia ja katetraalia, jonka sisäpihalla hanhet uiskentellivat lammikossa.

29.09.2012, lauantai:

Aamiaistarjoilu hotellissa klo 07:30 – 11:00

Vettä satoi rankasti koko päivän aamusta alkaen. Mutta koska turistin oli tehtävä työnsä, ei auttanut muuta kuin mennä ulos vesisateeseen. Kävimme nykytaiteen museossa. Sieltä kävelimme Palau dela Musicaliin.Tutustuimme Mercatde Santa Catarinan halleihin ja söimme yhteisen lounaan hallin vieressä olevassa ravintolassa. Sateesta huolimatta jatkoimme urheasti turistikierrostamme Parc de la Ciutadellan puistoon. Katselimme komeita suihkulähteitä vesiputouksia. Takaisin hotelliin matkustimme maanalaisella.

30.09.2012, sunnuntai:

Sunnuntaina paistoi jälleen aurinko ja lähdimme kiipeämään Montanya de Montjuicille. Loppumatkan tosin matkustimme köysiradan kyydillä.

Tutustuimme Castelle de Montjuiciin. Linnoituksella on synkkä historia Frankon aikaisista kidutuksista johtue.

Linnoituksesta kävelimme vuoden 1992 olympiapaikoille. Kiersimme stadionia ja palloiluhallia Palau Sant Jordia ja sen suurrealistista puutarhaa, jonka oli joku japanilainen suunnitellut.

Turistikierrokseen kuului vielä käynti taidemuseossa Palau National de Montjuic. Kun olimme tarpeeksi kultturelleja katsottuamme taideteoksia, lähdimme paluumatkalle hotelliin päin.

Nautimme läheisessä ravintolassa lounaan. Koska ilta oli vielä nuori, päätimme tehdä vielä kaupunkikierroksen vanahassa kaupungissa. Muutamia aukioita kuten Placa de Catalonia ja kapeita katuja jäi lauantain vesisateen vuoksi vielä kolumatta ja tämä puute piti paikata sunnuntai iltana.

01.10.2012, maanantai:

Aamiaistarjoilu hotellissa klo 07:30 – 11:00

Kukin teki vielä aamiaisen jälkeen lyhyen kaupunki- ja ostoskierroksen.

Klo 12:30 kuljetus Gironan lentokentälle oli tälle ryhmälle täysin ajallaan.

Kuljetus GRUPDEU, lento Girona – Turku FR3128 klo 15:45 – 20:40

Turkuun saavuimme parikymmentä minuuttia etuajassa.

Tuottavuusliiton tilinpäätöskokous ja puheenjohtajatapaaminen 18.4.2012 Lahdessa sekä vierailu Kemppi OY:ssä.

VaSuTua edusti kokouksessa Ilkka Räisänen ja kuvat: Anita Antikainen.

Vierailut Teijon Talotehtaalla ja Salon Uudessa Kaupungintalossa 15.3.2012

Kuvat: Anita Antikainen

Tilinpäätöskokous ke 29.2.2012,

klo 18.30 Óle Restaurant Veritas Stadion pidettiin ja paikalla oli taas paljon väkeä, mutta muutamia aikaisemmin osallistuneitakin jäätiin kaipaamaan. Oliko syynä, ettei heitä näkynyt kun kutsut lähetettiin sähköpostilla.

Mukavaa tuntui olevan ja keskusteluja käytiin. Vakka-Suomen jaoksen uudelleen elvyttämisestäkin keskusteltiin ja asianomaiset ilmoittivat tekevänsä toimenpiteitä asian eteen jo tämän vuoden aikana. Odottelemme innolla.

Myös koulutuksien järjestäminen sai aikaan keskusteluja ja toiveita järjestelyjen onnistumisesta.